Tips bij stress door thuiswerken

Door de huidige Coronamaatregelen zijn wij allen gedwongen meer thuis te zijn. Hieronder geven wij een paar tips hoe je hier het beste van kunt maken:

Zorg voor een optimale en comfortabele werkplek

Het is belangrijk om een goede werkplek te hebben. Dit betekent niet op de bank onderuitgezakt met een kromme rug met de laptop op schoot.
Als je veel belt is bijvoorbeeld een headset met “noice canceling” een optie. Dit betekent dat storende omgevingsgeluiden en ruis worden gedempt via een antigeluid. 

Maak het comfortabel!

Zit je het liefst in een trainingsbroek en T-shirt? Doe dat dan gewoon. Mits je moet videobellen natuurlijk en je er netjes uit moet zien. Voel je je juist prettig als je netjes voor de dag komt, doe dat ook vooral, voor jezelf.

Zorg voor routine.

Normaliter sta je op, wassen/douchen&aankleden, ontbijten, lunch klaar maken en vervolgens ga je naar het werk. Dan beginnen de sociale contacten op het werk.
Echter, met thuiswerken gaat het anders.
Maak voor jezelf een dagschema met hierin: Wanneer je start met het werk, je pauzetijden, koffie en/of thee momenten. Noteer welke taken je wanneer doet. Zo breng je structuur en rust in de dag.

Maak passende afspraken op het werk

Wellicht is het een optie om met verschoven werktijden te werken. Stem dit ook af met  leidinggevende en de rest van het team.

Maak passende afspraken thuis

Als er weinig ruimte is in huis en je partner werkt ook thuis en er zijn kinderen: stem de tijden met elkaar af. Daarnaast kun je altijd in overleg met de leidinggevende op zoek gaan naar een passende oplossing, bijvoorbeeld m.b.t. het verschuiven van werktijden.

Ik ben aan het werk, niet storen s.v.p.

Laat aan je omgeving weten, bijvoorbeeld een advies op de deur, dat je aan het werk bent.

Wees flexibel naar elkaar en communiceer met elkaar over knelpunten

Probeer voor punten 3 t/m 6 het e.e.a. af te stemmen/te overleggen met je directe omgeving. Zodat je leidinggevende of partner met je mee kan denken. Maak dingen bespreekbaar, zodat je niet het gevoel hebt er alleen voor te staan wat frustratie op kan leveren.

Houdt contact met je leidinggevende en collega’s

Plan op gezette tijden een overleg met het team en/of collega’s, dit mag gerust met beeld. Dat maakt het persoonlijker! Dit kan natuurlijk ook best een keer ongepland zijn van “Goh! Hoe is het?” net zoals dat op kantoor zou gebeuren. Zorg daarentegen niet dat je de hele dag aan het beeldbellen bent. Wissel digitale sessies met telefoongesprekken af.

Blijf in beweging

Blijf in beweging: Blijf niet de hele dag in dezelfde houding achter het beeldscherm zitten, maar zorg voor afwisseling. Probeer gedurende de dag van plek te wisselen, maak een ommetje, doe een yoga-oefening of maak tijd om staand uit het raam te staren.

Sluit de dag af

In plaats van naar huis te rijden, ben je al thuis. Zorg ook hier voor routine. Zet alles uit. Ruim het bureau op of zorg dat er geen werkspullen blijven liggen op de keukentafel. Ga vervolgens met je kinderen spelen, ga de tuin in of ga alvast lekker koken.

Positief blijven

Deze periode kenmerkt zich als een onzekere, zorgelijke tijd. Het is daarom extra belangrijk om positief te blijven en elkaar niet bang te maken met verhalen en zorgen. Natuurlijk moet je je aan de maatregelen houden en moeten wij goed voor elkaar zorgen. Maar blijf ook positief. Vermijd het volgen van slecht nieuws gedurende de hele dag. Plan waar mogelijk leuke dingen na het werk, zodat je onderscheid krijgt in werkend leven en privéleven. Dat kan ook met het eigen gezin/binnenshuis. Lees een boek, sport online, ga koekjes bakken met de kinderen, of bel met je vrienden, doe mee met een online pubquiz.

Kom je er alleen niet uit en loopt de stress op, schroom dan niet om hulp te vragen. Bedrijfsarts Emmen biedt gerichte coaching.

Bedrijfsarts/arts met bedrijfsgeneeskundige ambities gezocht!